Gå til hovedinnhold

Elgbursdag

Etter beinhard jobbing med bursdagsgaver de siste dagene, er "endelig" bursdagen over og jeg kan blogge om gavene :o)

En god venninne av meg har hatt bursdagsfeiring, og blitt behørig feiret. Jeg og en annen venninne har jobbet i ca 14 dager med bursdagstemaet - som etter et glass rødvin eller to ble.. ELG!

Elg i alle former; hamaperler, heklet, strikket, utskjært, gipset, limt, glitret osv osv. Mangler dessverre et par av bildene, men her er et lite knippe samling (dessverre er ikke alle bildene av like god kvalitet, de fleste ble tatt i hurten og sturten...)


Bursdagskortet har min partner in crime laget. Hun er fantastisk til frihåndskunst (jeg er mer avhengig av garn og nøster og sånt..) Jeg anbefaler å rusle inn på bloggen hennes her
Bursdagsbarna måtte også ha kroner. Oppskriften er hentet herfra, men med visse modifiseringer. Jentekrona har jeg økt til 22 masker, og med 5 spisser, mens på guttekrona la jeg opp 10 masker og økte til 15. Guttekrona fikk 8 spisser. I tillegg ble de vakkert dekorert med paljetter og "juveler"... DEKT med paljetter og juveler. Er det fest, så er det fest :o) Dessverre rakk jeg ikke ta bilder av de ferdigdekorerte kronene.

Denne gipselgen ble et samarbeidsprosjekt, til tross for at vi bor i to byer der avstanden er ca 30 mil... Denne startet vi på samtidig som vi ble enige om bursdagstemaet (og når rødvinsglasset var sånn passe tomt...). Elgen er lagd ut fra "man taker hva man haver"-prinsippet. Dvs at inni elgen skjuler det seg trepinner, stein, papp, tomflaske og kartong... Men elgen ble superfin! :o) Den har også øyne lagd i Fimoleire, men det var dette med å rekke å ta bilder av alt :o)



Det blir ingen ordentlig bursdag uten et maleri... Her er føttene og hendene til meg og guttene mine :o) Minstemann syns det var superartig å få malt foten, og eldstemann syns det var minst like morsomt å få lov å male min fot (jeg er vannvittig kilen under føttene, så det var nærmest som tortur å regne...). Ideen fant jeg her, men jeg MÅTTE bare overdrive litt... :o)




Alle husrom med respekt for seg selv bør ha en glitterelg eller to! Først malte jeg elgen rosa, og så drysset jeg på med lilla glitter. Kjempeartig! Anbefaler virkelig å gjøre dette over vasken...

Her er en gryteklut i prosess. Jeg klarte nesten å bli ferdig med den... Manglet bare heklakant rundt. Men flott!! Jeg brukte mor Aase bomull i knall-rosa og sort. Baksiden er strikket i motsatte farger. som denne. Mønsteret til elgene fant jeg her. I og med at jeg ikke brukte Drops Paris som i det opprinnelig mønsteret, økte jeg med et hjerte til 7 (kanten nede som er rullet opp...)


En naturlig del av det å ha barn er å rusle rundt i lekebutikker... I en av våre runder i en lekebutikk oppdaget jeg et Hama-perlesett med ville dyr, deriblant en elg.. Gleden var stor, ideen var klekket ut.. En hama-uro måtte til!! Som sagt så gjort... Elgene fikk lov å henge på en hvitmalt blomsterpinne, og hengt opp med fiskesnøre :o) FIIIN!

En av de tidligste ideene var elgen Helge, godt var det at den ideen kom tidlig... Jeg kan nemlig ikke hekle, dette har jeg blogget om tidligere her. Etter hjelp fra svigersøster, kollega og Hekle-Linda, så kom jeg faktisk i mål! Hurra hurra, og tusen takk for all hjelp!! Det var morsomt å hekle, men tungt. I og med at jeg brukte et garn som er "krøllete" så måtte jeg telle hele tiden, jeg klarte ikke å telle masker i etterkant. Så dette arbeidet har jeg gjort når jeg har vært HELT alene. Jeg har brukt Drops Alpaca Boucle og Solberg Garn Fiol. Til mulen, ørene og geviret har jeg brukt dobbel tråd Solberg, mens hodet er en tråd Boucle og en tråd Solberg. Oppskriften har jeg hentet fra en dansk blogger Hvad bier taenker. Til venstre er minstemann en elg, viser imidlertid hvor stort elghodet faktisk er... Kvaliteten på bildet er dårlig, situasjonsbilder med barn og mobil resulterer ofte i det :o) Bildet er forøvrig tatt på jobb under hekleopplæring :o)



Møt kremmerhus-elgen! Jeg flirte så jeg fikk vondt i magen når jeg var ferdig med den. Inspirasjon til elgen er hentet fra cchobby. Øynene har også fått løsvipper.. Elger har jo ganske lange øyenvipper, så det måtte jo også denne få...

Så har jeg strikket en syltetøyskjuler... Dvs det er egentlig til å ha utenpå et syltetøyglass som er tomt, og med et lys i... Men jeg rakk ikke å tømme og vaske glassene, så da ble det en syltetøyskjuler... Oppskrift og mønster er inspirert fra denne siden.



Til sist måtte jeg lage en elg-vinskjuler... Selve kroppen og hodet er hentet fra Sandnes garn sitt mønsterark om påskekyllinger. Men nese og gevir har jeg selv kreert:
Nese: hent fram en maske. Strikk vekselsvis 9 masker rett og vrang i denne masken. Strikk glattstrikk 10 omganger. Så felles den av ved å løfte nest siste maske over siste på hver pinne. Jeg fylte nesen med fritidsgarn før jeg tovet den.
Gevir: Legg opp 15 masker. strikk 12 omganger glattstrikk. Løft tre masker over på en egen pinne, la de resterende 12 stå igjen. Hent tre masker fra motsatt side av firkanten. Legg opp en maske på hver side av de tre, sånn at du har totalt 8 masker. Strikk 10 omganger. Snurp sammen de ti maskene. Løft så over 4 masker på en egen pinne, og hent 4 masker fra andre side av firkanten. Hent opp en maske fra forrige gevirtakke, samt legg opp en maske fra motsatt side, totalt maskeantall 10. Strikk 8 omganger, og snurp sammen. Så henter du opp 8 masker fra motsatt side av de 8 du har igjen, hent opp en maske fra forrige gevirtakke, og legg opp en maske på motsatt side. Totalt maskeantall 18. Strikk 5 omganger. Fell så en maske på hver pinne mot forrige gevirtakke.

Jeg strikket også ører, men det ble rett og slett ikke plass til det, så da fikk elgen føtter... Øynene er limt på :o)



Konklusjonen er iallefall: DETTE VAR MORSOMT!!! :o)

Nå skal det strikkes litt enkle ting et par dager, et sitteunderlag og litt småtteri. Skal bli godt å få sett litt på tv igjen :o)

Kommentarer

Liljepia sa…
Så masse kule og artige ting du har laga! Sku likt å se enkelte av tingan i helt ferdig format :-)Dokker hadde vel en råarti fest!
Sitteunderlaget står for tur no, ja, kor kjekt at du orke å lage på bestilling åsså :-)
Misemor sa…
Oj, oj, så mye fantastisk flott i ELG! Likte godt det med føtter og hender i maling. =)
Klem fra meg.
For en fantastisk morsom ide!! Og så kreative som dere har vært. Dere valgte jo heller ikke det "enkleste" temaet og lage masse stasj til vil jeg tørre å påstå. Jeg er rett og slett imponert:) ( og jeg fikk lyst til å perle en uro;)

Populære innlegg fra denne bloggen

Ridevotter

Mitt kjære tantebarn skal gå på rideskole, og da fant jeg ut at jeg måtte strikke henne noen ridevotter :o) Satser på at de fungerer godt framover mot vinteren. Oppskriften fant jeg her  et stykke nedover på siden. Siden det er ridevotter måtte jeg jo pynte dem med en hestesko :o) Før toving Jeg har nok dessverre tovet dem litt for hardt, har relativt nylig kjøpt ny vaskemaskin, så vi er ikke helt på talefot enda. Men etter å ha slitt og dratt i vottene i alle retninger, ble de helt passelig til mine hender iallefall :o) Etter toving De nederste hendene tilhører en kollega av meg, Siv. Jeg fikk streng beskjed om å takke henne for lånet av hendene hennes i bloggen. Så takk Siv!! ;o) Nå krysser jeg bare fingrene mine for at mottakeren liker vottene :o) Ha en super onsdag! *tillegg: fikk melding fra mottakeren i dag, og hun likte vottene, OG de passet! HURRA!!! :o)*

Mammasjal

Det var en gang fem fiine nøster som skulle bli til et sitteunderlag... Men som endte sine levedager som et diiigert sjal :o) Har lenge sett på garnet Rosendahl fra Nille, syns det ha sett så fint ut, og at det ville passet perfekt til et tovet sitteunderlag. Omsider fikk jeg kjøpt garnet, 5 nøster, og satte igang... Brukte denne oppskriften. Når jeg så hadde strikket 2,5 nøste, innså jeg at sitteunderlaget ville bli DIIIIIIGERT... Så da strikket jeg rett og slett bare videre... Bildet er lånt fra Nilles blogg Det endte da opp med et svært sjal til min syke mamma som trenger ekstra varme for tiden :o) Sjalet ble 2,1 meter bredt, så det kan snurres godt rundt hennes smale skuldre. Måtte teste det ut når vi kjørte nedover, og ja, det varmet!  Dessuten likte jeg garnet veldig godt. Mykt og godt å strikke med. Blir nok brukt mere - etterhvert... Har som vanlig 1000vis av prosjekt på gang, som jeg av en eller annen merksnodig grunn ikke klarer å bli ferdig

Festivalliv

Da var årets Døgnvill i Tromsø over og mor og barn er superfornøyd med årets underholdning. I anledning festivalen strikket jeg noen festivalklappere (ølholdere/brusholdere) til oss. Under er bildet av eldstemann med festivalantrekket i orden :o) Fatt no, s'nær du veit!  Strålanes fornøyd Minstemann fikk også være med på festival, men når han hadde fått popcorn, brus og sukkerspinn var han ferdig og ville hjem - hvem trenger vell musikk??! :o)  Før toving Festivalklapperne fant jeg oppskrift på her , jeg har imdlertid bare snurret bandet, rett og slett fordi jeg ikke hadde tid til å strikke/hekle eller gjøre noe annet lurt. Jeg var imidlertid spent på om snora var sterk nok, men det fungerte som bare det (dvs på en av holderne holdt snora på å ramle av, men det var pga jeg hadde det travelt med å feste dem, så det ble litt mandagsarbeid...) Et knippe klappere  En colaboks :o) Mariusklapper